Släktforskning

Då det finns några stycken som vill veta vad jag hittat så jag tänkte att jag publicerar mina fynd här. 
jag började med pappas sida av släkten och har gjort det väldigt enkelt för mig ibörjan när jag håller på att lära mig hur man gör. jag har alltså enbart börjat med att gå fädernes linjen bakåt och koncentrerat mig på att hitta födelsedatum, syskon och ev bostadsplats och flyttar(om jag hittar dessa). Kommer så småningom att fylla ut med mer info om alla personer när jag har lite mer koll på vad jag gör.. :P Det kan dessutom vara lite svårt att tyda den handskrivna texten, så om det står punkter eller frågetecken innebär det att jag inte är helt säker på vad som står. För överblickens skull ska jag fixa in ett träd så man ser lite tydligare hur det hela hänger ihop!
Något annat som kan vara bra att veta är att jag inte kommer åt årtal senare än 1920 här eftersom dessa personer fortfarande kan tänkas leva o då har det med PUL att göra. Då får man åka till respektive ort o söka i deras arkiv. om någon från området känner sig manad kan dom ju hojta till!

Den info jag fick av pappa, och utgick ifrån, var denna:

Pappa: Gustav Allan Söderkvist, 1920-10-28. Vad jag vet så bodde de lite utanför Gusselby (Bengtesfall hette stället) när pappa föddes och det måste höra till Lindesbergs församling.
Pappas syskon: Sigrid (gift Ryman) född 1915, Evert född 1918, Gunhild (gift Tapper) född 1926??, Erik född 1928-02-15, Bara Gunhild lever fortfarande. Lite osäker på allas födelseår.

Mamma: Ruth Henrietta Elisabeth, 1919-07-12. Född Nygren. Födelseort tror jag är Grängesberg, men kan vara Stockholm. Hade inga syskon.

Farfar: Gustav Sigfrid Söderqvist, född 1881-11-13, troligen i Gusselby, alltså Lindesbergs församling. Farfar hade en bror som hette Erik och jag tror en syster som hette Anny. Jag tror att farfars far hette Sigfrid, men jag är osäker. Vad jag vet dog han 1947.

Farmor: Selma, född 1895. Troligen född i Ramsberg, men ej säker. Vet inte hennes flicknamn.

Mormor: Maria Karlsson (född Jansson, sedan gift Nygren (som var far till min mamma). Tror hon var uppväxt i Stockholm. Hon hade en syster som hette Elsa, som jag vet bodde kvar i Stockholm. En bror ska ha flyttat till USA, men omkommit i en olycka där efter några år. Omgift med Hjalmar Karlsson och de bodde i Grängesberg, där han jobbade i gruvan. Det är honom jag kallar morfar, men han var ju inte min riktiga morfar.
Min mormor jobbade ett tag i dynamitfabriken där. En olycka inträffade vid ett tillfälle och samtliga som normalt jobbade tillsammans med min mormor ska ha omkommit, men min mormor var sjuk den da’n
Här har jag hittat på nätet: Tyvärr slutade inte alla sprängolyckor vid Grängesbergs dynamitfabrik, AB Express-Dynamit, utan allvarliga personskador eller dödsfall. Vid en explosion den 27 maj 1926 i en tillverkningslokal där man pressade och slog in dynamiten fick sex personer, fem kvinnor och en man sätta livet till. Det var den allvarligaste olyckan under AB Express-Dynamits historia.

Från den här infon har jag hittat följande:
Om vi utgår från Allans föräldrar:
Gustaf Sigfrid Söderqvist (född:1891-11-13, död: 1984) och Selma Elisabeth (född Karlsson, född 1895-01-19, död: 1973). Både Selma och G.S. kom från Gusselhyttan , där GS arbetade som gruvarbetare. G.S. och Selma gifte sig den 12 dec 1914 och vigdes av en präst vid namn Nordenblad.


GS föräldrar var Erik Gustaf Söderqvist (född 5e juli 1864 i Skedevi i Östergötland, död: 1947?) Flyttade 25 nov 1891 till området Östra Bohr i Lindesbergs församling. Där gifte han sig med Anna Matilda Eriksson (född den 9e juli 1866)den 26 okt 1888. När jag först hittar familjen bor dom på ett torp som tillhär fattiggården i Östra Bohr. Dom har flyttat dit från ett annat ställe, antagligen St Ilians församling(tror jag) i Västmanland, där Erik Linus (13/4 - 89) är född.har inte hittat någon info om detta än eftersom St Ilian inte har någon bra info från den tiden. Från fattiggården i Östra Bohr flyttar dom den 17/12 -94 t ett torp tillhörande Östra gården i Wang ägor. Här föds GS syster Annie Elvida(?) den 8/5 -95. Från Östra gården flyttar dom redan 18/9 -95 till ett torp i sunnankärr (hittar inte namnet på gården). Här stannar dom till den 14/12 -96 då dom flyttar till Berga, även det i Sunnankärr i Wang. Här verkar dom ha stannat, för det står inget om att dom flyttat vidare. Det finns några anteckningar som jag inte kan tyda, men det verkar inte ha ngt med flytt att göra.

jag fortsatter med nästa del vid nästa tillfälle.
här är en liten bild över familjen. (inte superbra, men den duger.)


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Hej Sofia,

Kom på att jag har ju en familjebibel härhemma som har varit min farfars. I den finns ytterligare ett syskon till min far med . Det var en Gustav Alvin som föddes 16/10 1916. Den pojken dog som liten har jag fått berättat för mig. Men när det var står ingenstans.

2010-09-15 @ 20:39:06
Postat av: Birgitta

Det står också i bibeln att Erik Gustav Söderqvist dog den 18/12 1947. Du hade ju ett frågetecken där. Anna Söderqvist dog 1918 (det borde ju vara Anna Matilda Eriksson). Sedan står det också att en Gustav A Söderqvist dog i aug 1919. Kan det vara Erik Gustavs far?

2010-09-15 @ 20:45:53
Postat av: Barbro

Hej Sofia

2010-09-17 @ 16:29:26
Postat av: Barbro

Hej Sofia

Jag tror att vår mamma Rut är född i Stockholm,jag vet att mormor Maria bodde på Drottinggatan i Stockholm. Sen hur det kom sig att mormor Maria kom till Grängesberg vet jag inte riktigt

2010-09-17 @ 16:33:36
Postat av: Barbro

När din pappa föddes så bodde vi i Ingelshyttan, om det är din pappa du avser

2010-09-17 @ 16:37:52
Postat av: Mirjam Tapper

Hej! Kul att läsa! Min mamma Gunhild är född den 11 februari 1924. Hon lever än men är så svårt dement att hon inte längre känner igen mig. Hon bor på ett demensboende i Kolsva. Varma hälsn. Mirjam

2010-09-21 @ 10:07:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0