Tillbaka till början del 2

Först en kommentar till Birgitta om den Gustaf A. Söderqvist som enlig familjebibeln dog i aug 1919. Det är högst troligen Gustaf Albin som jag skriver om nedanför. Ingen annan som jag har hittat dör vid den tidpunkten med det namnet. Erik Gustafs far heter Lars Olof så det kan inte gälla honom.
Till barbro: jag ska se om jag kan hitta något om detta i böckerna. Hoppas dom sträcker sig tillräckligt långt fram i tiden.

Ok ska försöka fortsätta med mina utlägg.. :)

Jag missade i förra inlägget att skriva att Gustaf Sigfrid och Selma flyttade tillbaka till Bengtesfall redan under 1915. Där fick dom sina barn: Sigrid Elisabeth som föddes den 12/11 1915. Gustaf Albin föddes den 16/10 1916, och dog den 29/7 1919 av okänd anledning. Läkaren har dock gjort en anteckning som jag tyder som "Diphteria" - difteri (verkar var en vanlig diagnos när barn dör.)

 

Karl Evert föddes den 1/1 1918 och min farfar Gustaf Allan föddes den 28/10 1920.
Efter detta verkar familjen ha flyttat vidare, men jag kan inte tyda av församlingsboken vart dom flyttade. Är det någon i släkten som vet?
Det enda som står i församlingboken är detta:

Siffran brukar betyda en viss sida i en bok, men vad står det innan? jag får det till NS, men vad betyder det? Enda NS jag hittar är Nora Stadsförsamling, men där hittar jag inget.
Så vi lämnar dom för tillfället och går vidare.
  
Om vi går tillbaka till Annie och hennes familj så skrev jag att dom flyttade till Svedvi 1915.
Erik Gustafs fru Anna Matilda dör den 9/4 1918 av en leversjukdom ( är inte närmare specificerat) Dödsattesten är undertecknad av en Dr. Vahlström. Efter sin hustrus död flyttar Erik Gustaf den 18/5 till Annies familj i Svedvi i Västmanland. (nu är det bekräftat, det står i boken.. :P )
Från Svedvi finns det bara Vigsel-, födsel-, och dödsböcker. Så det blir tyvärr väldigt svårt att hitta något här.

Då är det Erik Linus kvar, dom flyttade ju som sagt till ramsberg. Eftersom det inte finns några inflyttningsböcker så finns det ca 1400 sidor att leta igenom. hittade dem genom att leta igenom födselböckerna. Erik Tore föddes den 5 okt 1915. Familjen bodde då i Stråssa bostäder i Kårberg, Ramsberg. Här finns en anteckning om att Tore inte är döpt. Den 14/2 1916 flyttar familjen tillbaka till Lindesbergs församling (blir till att leta lite till "för hand", fortfarande inga in/utflyttningsregister.. suck...) Håller på o söker igenom listorna. Är det någon som har en aning om var dom bodde? jag har för mig att pappa pratade något om att Tode föddes i Ramsberg, men att dom sen flyttade ... någonstans..  där försvann mitt minne av saken...

Får fortsätta senare.. Peace out!

Kommentarer
Postat av: cecilia

Ns står det nog och jag gissar att du ska titta på sidan 361 i husförhörslängden i Nora statsförsamling eller i den boken du är i. Hoppas att det hjälpte lite. Annars har jag ingen aning just nu hihi

2010-09-18 @ 22:57:41
Postat av: Mirjam Tapper

Hej igen! Den lille pojken (Alvin) som dog i difteri, dog i armarna på sin far Gustaf (min morfar)som har berättat om händelsen för mig. Pojken var så dålig och hans far så trött av skiftarbete att den lille dog under sin fars tunga sömn. När Gustaf vaknade hade pojken hostat upp slem som lagt sig i ansiktet på honom men han lyckades klara sig från smittan ändå.

Man kommer nästan att tänka på Goethes dikt "Erlkönig" när man tänker på vad morfar berättade.

2010-09-21 @ 10:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0