Tillbaka till början del 3

Ok, har pratat med pappa nu och han trodde att Gustaf Sigfrid och Selma flyttade från Bengtesfall till Ingelshyttan  (guldsmedshyttans församling). Det finns inga församlingsböcker från  området som täcker åren 1920-1929 vilket gör att jag inte kan se hur dom flyttade då. Jag har dock hittat både Gunhild Linnea (född den 11/2 1924) och Erik Sigfrid (född den 15/2 1928. På båda dessa står det att fadern är från Gusselhyttan 11, men jag kan inte dubbelkolla det. När jag sen hittar familjen är det i Ingelshyttan 1930. Det verkar även som att Selmas far Anders Gustaf Karlsson har flyttat med dem från Gusselhyttan. Här står dessutom att inget av barnen är döpta utom Sigrid.

Det är samma sak med Erik Linus med familj som flyttade från Ramsberg. Jag hittar dem 1930 i Medtjärnsfall (måste vara samma som Mättjärnsfall som är gården där EL växte upp). Här står att de fått en son till; Folke Linus. Han föddes den 16/6 1918. Genom födelseboken hittar jag dem o i Gusselhyttan 9 (där ligger tydligen Mättjärnsfall) Här måste Tore ha döpts för det är ett överstruket "icke döpt" här och sen står det "döpt" i en rad för anteckningar längre bort. Här har vi återigen en sån där väldigt slarvig anteckning om flytt... *suck* den här gången är siffran 310. Bokstäverna verkar vara desamma.
Längst upp på den här sidan i boken står det en anteckning som verkar vara ditskriven i all hast.
Jag tyder texten som "Eg. E L Söderqvist f. 295", vilket verkar vara en hänvisning till sidan där dom stog innan dom flyttade från Mättjärnsfall från början.

Jag har fortfarnde inte hittat något om Annie o hennes familj. Är det någon som vet om hon fick fler barn än Matts Arne?
Nu får det räcka för idag... :) Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har suttit och letat efter gamla kort. Det finns mängder. Tyvärr är det långt ifrån alla som det finns noteringar på vilka personer det är. Men några ska jag nog kunna bidra med så småningom. Jag hittade en gammal Anmärknings och betygsbok för Allan. Där står det att han var inskriven i Aspa småskola den 15/8 1927 och i Storå skola den 29/1 1929. Det borde betyda att de flyttade till Ingelshyttan vid den tiden. Jag har också för mig att han sa att han hade bott i Ingelshyttan sedan han var i nioårsåldern. Han hade inte toppbetyg i de olika skolämnena, men däremot hade han A i uppförande och Flit i alla skolåren :)

2010-09-19 @ 19:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0