Tillbaka till början

jag fick ett par kommentarer från min Kära faster Birgitta, som insett att hon har en familjebibel hemma. Kommentarerna finns att läsa under första inlägget om släktforksning
(http://mieden.blogg.se/2010/september/slaktforskning.html)
Här står om en bror till min farfar som föddes 1916. Det namn jag hittar är Gustav Albin (inte Alvin). Eftersom Genline nu har uppdaterat sitt arkiv lite längre fram ska jag se om jag kan hitta honom i några andra böcker än födelseboken.

Vi börjar där jag slutade i det inlägget:
Familjen bodde i Sunnankärr, Wäng. den 7/9 1901 flyttar familjen till en gård vid namn Mättjärnsfallet i Gusselhyttan. (http://www.svenskgeografi.se/laen/oerebro/40539-maettjaernsfallet.html). När jag hittar familjen i församlingsboken blir det lite förvirrat, för nu har alla tre barnen gift sig.
Om vi börjar med den som gifter sig först: 

Att Gustaf Sigfrid gifter sig med Selma Elisabeth (från Ramsberg) den 12/12 1914 och  vigs av Nordenblad har jag redan berättat. Selma föddes i Ramsberg, hennes familj flyttade till Bengtesfall 14/3 1914(Här är första kontakten med den gården! :) ) och Selma flyttade till Mättjärnsfallet i samband med giftermålet.

Annie Elvida gifte sig den 16/8 1914 med snickaren Carl Edvard Nordqvist (född: 21/9 1891) från Sjölunda. Den 7/1 1915 får paret en son, Matts Arne. Familjen flyttar sedan till Svedvi den 16/8 1915. (det Svedvi jag hittar ligger i Väsmanland strax utanför Hallstahammar, vet inte om det finns något annat ställe som heter likadant.)

Erik Linus gifter sig den 20 mars 1915  med Ellen Maria Persson, född den 17/2 1891. Även hon kom från Bengtesfall. Även dessa vigs av Ludvig Nordenblad. Erik Linus Arbetar som gruvarbetare.
Den 6/12 1915 flyttar E.L och E.M till Ramsberg. Har inte hittat några in/utflyttningsarkiv härifrån så det blir till att leta för hand så att säga.. :P



Det får räcka för dagen. Ska föra in resten av de uppgifter jag fått från Birgitta här oxå, men inte just nu! :)

Efterlyser mer info om våra förfäder och om någon har foton scanna gärna in dem gärna med namn o datum så skapar jag ett litet album! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0